Een organisatie waarin teams goede ideeën delen, willen verbeteren en vernieuwen en open communiceren. Dat willen we toch allemaal? Daarvoor heb je in jouw team een flinke dosis nieuwgierigheid nodig. Hieronder vind je acht tips om in jullie team nieuwsgierigheid op waarde te schatten en stimuleren.

Onderstreep bij werving en selectie het belang van nieuwsgierigheid binnen jouw team

Tip 1: Selecteer teamleden op nieuwsgierigheid

Een paar jaar geleden trok een rekensom op een mysterieus anoniem billboard op Highway 101 in Amerika de aandacht van een bepaalde groep mensen: die van het nieuwsgierige soort. Het handjevol mensen dat vervolgens de tweede som oploste, mocht op sollicitatiegesprek bij Google. Deze ‘vacaturetekst’ is een slimme zet van de internetgigant. Want nieuwsgierigheid stimuleren binnen een organisatie begint bij het aantrekken van bijzonder nieuwsgierige mensen, zoals mensen met de Belbin teamrollen Brononderzoeker en Monitor.

Zoek naar aanwijzingen voor iemands nieuwsgierigheid

Tip 2: Stel gerichte vragen

Grootscheeps uitpakken als Google deed, hoeft gelukkig niet per se. Zo kun je tijdens een sollicitatiegesprek vragen naar de hobby’s en interesses van de kandidaat. Vraag wat hij of zij toevoegt aan zijn of haar huidige team. Is dit iemand die met een open en nieuwsgierige blik in het leven staat en het leuk vindt nieuwe dingen te bedenken, leren en ontdekken? Dan zit het nieuwsgierige karakter er al goed in. En geef ze voor het werk relevante opdrachten waarin ze hun nieuwsgierigheid goed kunnen etaleren.

En let niet alleen op de antwoorden van de kandidaat, maar ook op de vragen die zij of hij aan jullie stelt.

Moedig nieuwsgierigheid aan in jullie teamwerk

Tip 3: Geef het goede voorbeeld

Vaak wordt gezegd dat voorbeeldgedrag de enige vorm van top-down strategie is die ook echt wérkt. Leidinggevenden kunnen nieuwsgierigheid binnen hun team of organisatie of aanmoedigen door zelf het goede voorbeeld te geven. Toen Greg Dyke werd aangenomen als CEO bij de Britse BBC was hij vijf maanden bezig met de vraag: wat kan ik voor mijn medewerkers betekenen? Door zelf vragen te blijven stellen en met oprechte belangstelling te luisteren kun je in jouw team of organisatie de toon zetten voor meer nieuwsgierigheid.

Tip 4: Stimuleer het blijven stellen van leerdoelen

Wanneer we onder druk staan, zijn we vaak geneigd meteen voor de optie te gaan die pal voor onze neus ligt. Terwijl degenen onder ons met een passie voor blijven leren een breder scala aan opties en perspectieven overwegen. Dat doen bij uitstek mensen met wat Carol Dweck en anderen een groeimindset noemen.

Uit onderzoek van diezelfde Carol Dweck blijkt dat het framen van werk rondom leerdoelen (competenties ontwikkelen, nieuwe vaardigheden leren, buiten je comfortzone treden, etc.) in plaats van rondom prestatiedoelen (doelen behalen, onszelf bewijzen, indruk maken op anderen) de motivatie een boost geeft. En wanneer we ons gemotiveerd voelen door onze leerdoelen, ontwikkelen we meer diverse competenties, doen we het beter op het werk, behalen we betere resultaten op school en denken we oplossingsgerichter.

Tip 5: Beloon het leren in plaats van de prestatie

Als leidinggevende kun je een belangrijke rol spelen in het succes van jouw team of organisatie door jouw collega’s te helpen met het aannemen van een groeimindset. De kracht van het blijvend leren te communiceren en door mensen te belonen: niet voor hun prestaties, maar voor het leren dat nodig was om tot die prestatie te komen.

Tip 6: Laat mensen hun interesses ontdekken en verbreden

Je wordt niet ‘s ochtend ineens wakker met een flinke dosis nieuwsgierigheid. Dit is een proces dat tijd kost. Leidinggevenden willen soms niet investeren in het extra trainen van hun medewerkers omdat ze bang zijn dat zij dat gebruiken voor een betere baan elders en zij het geld van hun investering kwijtraken. Onderzoek toont aan dat als medewerkers de kans krijgen hun nieuwsgierigheid en interesses te volgen, zij niet alleen nieuwsgierig blijven, maar ook zelfverzekerder worden over wat ze kunnen bereiken. Zo worden ze succesvoller in hun werk. Bevorder daarom als organisatie hun nieuwsgierigheid door werknemers tijd en middelen te geven om achter hun interesses aan te gaan. Geef ze de ruimte bij het zoeken naar innovatieve aanpakken.

Tip 7: Werk aan een psychologisch veilige omgeving

Nieuwsgierigheid is een belangrijke motor voor het lerend vermogen van een organisatie. Om vragen te durven stellen, hun zorgen en ideeën te delen, hebben mensen een psychologisch veilige omgeving nodig. Want anders zullen ze geen weerstand kunnen bieden aan wat Amy Edmondson de zuigkracht van het zwijgen noemt. Een psychologisch veilige omgeving ontstaat niet zomaar: daaraan moet voortdurend worden gewerkt. In de eerste plaats door leidinggevenden.

Tip 8: Organiseer ‘Waarom-Hoe-Wat-dagen’

Het is belangrijk dat leidinggevenden hun medewerkers leren hoe ze goede vragen kunnen stellen. Organiseer daarom Waarom-Hoe-Wat-dagen waarbij het team wordt gestimuleerd om de juiste vragen te stellen wanneer het voor een uitdaging staan. Waarom-Hoe-Wat-vragen gaan over de doelen en plannen van jouw team of organisatie. Waarom bestaan wij als team of organisatie…? Hoe laten we goed zien wat wij bijdragen…? Wat… is daarvoor nodig? Bespreek en evalueer alle gestelde vragen en beloon de beste vragen door ze aan de muur te hangen.

Zo wakker je nieuwsgierigheid binnen de organisatie aan en komen jouw collega’s erachter hoe ze nieuwsgierigheid kunnen gebruiken om met meer plezier en succes samen te werken.

Volgende stappen

Wil jij persoonlijk of met jouw team werken aan beter teamwerk? Neem dan contact met ons op – misschien kunnen we je helpen.

Gerelateerde berichten
Succesvol innoveren is vooral investeren in mensen

Succesvol innoveren is vooral investeren in mensen. Er zijn beslist verschillen met andere sectoren, bedrijven en organisaties, maar als het Lees verder

Brainstormen: zo kun je het wél laten werken

Brainstormsessies. Zeker in deze tijd – diepe zucht - worden mensen in teams en organisaties uitgedaagd – zucht - om Lees verder

Organisatieverandering gaat beter met de Belbin teamrollen

Bij het voorbereiden en plannen van organisatieverandering kan kennis van de Belbin teamrollen in het team of de organisatie uiterst Lees verder

Zo werkt groepsdenken en zo pak je het aan

Veel van ons gedrag komt tot stand door ‘groepsdenken’. Ook op het werk. Feitelijk gaat het hier niet echt om Lees verder