Met veel inzet en overtuiging je werk doen is belangrijk om vooruit te komen in je werk. Influencers op het werk kunnen je helpen zichtbaarder te worden, erkenning te krijgen en je de kansen bieden om je te blijven ontwikkelen. Hieronder lees je hoe je dat aanpakt.

We willen allemaal gezien worden. In ons privéleven maar ook op het werk – en áls die twee al te scheiden zijn – als persoon én professional. Vanuit beide is het belangrijk dat jouw inspanningen en werkresultaten worden opgemerkt, erkend en gewaardeerd. Met hard werken en in je verschillende rollen op groeien en je ontwikkelen heb je nog niet voor elkaar dat jouw naam ‘top of mind’ is bij degenen die beslissen over promoties of uitdagende werkopdrachten die jouw loopbaan en werkgeluk een flinke impuls kunnen geven.

Hoe kan zichtbaarheid jou helpen?

Als professional zichtbaar zijn op het werk, biedt veel voordelen. Zichtbaarheid zorgt ervoor dat je meer invloed kunt uitoefenen. Dat is een ‘musthave’ als je leidinggevende aspiraties hebt. Maar om veel invloed uit te oefenen in een team of organisatie  is het lang niet altijd nodig om een toppositie in het management te bereiken. Jouw zichtbaarheid en invloed kunnen ook gebaseerd zijn op je vermogen om de gevoelens, overtuigingen en acties van anderen vorm te geven.

Zichtbaarheid op het werk opent deuren naar nieuwe kansen die anders misschien aan je voorbijgaan. Of waarvan je anders niet eens zou hebben geweten dat ze zich voordeden. Zichtbaarheid vergroot je kansen om deel te nemen aan baanbrekende projecten of aan werk waar veel op het spel staat. Je krijgt makkelijker toegang tot informatie die voor jou belangrijk is om je loopbaan richting te geven. Om dat te bereiken zullen belangrijke beslissers en beïnvloeders – laten we ze voortaan influencers noemen – moeten weten wie jij bent en wat je kunt. Dat jij als het erop aankomt echt een verschil kunt maken.

Door zichtbaar te zijn kom je gemakkelijker in contact met mensen die je nog niet kent en kun je jouw netwerk uitbreiden. Dezelfde influencers die jouw bijdragen waarderen, kunnen je introduceren bij andere influencers op andere afdelingen, multifunctionele teams of zelfs  bij mensen in hun externe netwerk. Die kunnen op termijn voor jou waardevolle contacten blijken te zijn.

Ten slotte, en misschien wel het belangrijkste: zichtbaarheid is belangrijk voor of je werkplek voor jou inclusief en aantrekkelijk aanvoelt. Onderzoek toont aan dat het gevoel dat je betrokken bent op het werk ook leidt tot een sterker gevoel van psychologische veiligheid en een grotere positieve betrokkenheid bij de organisatie. Vanuit die bredere inhoudelijke en mentale betrokkenheid groeit de kans dat je invloed hebt op de inhoud en omvang van jouw werkagenda, aandachtsgebieden, prioriteiten, doelen en mogelijk op den duur zelfs op de koers en strategie van de hele organisatie.

Hoe word je zichtbaar op je werk?

Je kunt op het werk niet alleen zichtbaar zijn door je eigen inspanningen. Om je profiel te versterken heb je een senior collega, manager, een mentor of een sponsor nodig: een influencer op je werk die je helpt. Dat doen ze vaak graag. Ze weten maar al te goed dat ook zij hulp van anderen nodig hebben gehad en nog steeds hebben. Vaak is het voor hen ook één van de meest waardevolle aspecten van hun werk dat ze een of enkele talentenvolle collega’s onder hun vleugels kunnen nemen.

Van hen kun je de tools aanleren die je nodig hebt om jezelf zichtbaar te maken. Zoals je mening laten horen, je invloed vergroten en netwerken. Vooral in een hybride werkomgeving, waarin de fysieke en sociale afstand wat groter is, is dat erg belangrijk.

Jouw werkcontext

Bij sommige mensen staat ‘een boegbeeld zijn’ letterlijk in hun taakomschrijving. Maar voor de meesten van ons is zichtbaar zijn op het werk afhankelijk van een veranderlijke context. De waarde van jouw werk kan en zal meeveranderen met de behoeften en doelstellingen van de organisatie. Om je je bewust te laten worden en blijven van de dynamiek in de context van je werk kun je jezelf de volgende vragen stellen:

  • Hoe wordt er binnen de organisatie naar mijn positie en werk gekeken? Wat is mijn reputatie?
  • Waarin onderscheid ik zichtbaar mijzelf vakinhoudelijk en in mijn teamrolgedrag van anderen?
  • Is mijn werk verbonden met wat in onze organisatie bij uitstek gewaardeerd wordt, zoals het genereren van meer omzet, innovatiekracht, klanttevredenheid of iets anders?
  • Denken mensen aan mij en het werk dat ik doe als ze hulp nodig hebben bij iets écht belangrijks?
  • Erkennen en ondersteunen de sterkere influencers op het werk de activiteiten en projecten waaraan ik deelneem en heb ik daarin een zichtbare rol?
  • Welke contacten heb ik met ze, en wat is de kwaliteit van mijn relatie met hen?

Deze vragen helpen je om na te denken, veranderingen te herkennen die van invloed kunnen zijn op jouw zichtbaarheid en je bewust te maken van hoe je op het werk overkomt. Je kunt jouw manager of HR-team ook om een 360°-beoordeling vragen of een Belbin Totaal profiel laten opmaken: een waardevolle (en soms nederig makende) oefening waarbij feedback over jouw sterkere en mindere punten wordt verzameld van jouw collega’s. Daardoor krijg je – als het goed is – bruikbare informatie om doelgericht aan jezelf te werken.

Hoe ziet zichtbaar worden er in de praktijk uit?

Als je niet zeker weet welke concrete stappen je moet nemen, begin dan klein door de onderstaande strategieën uit te proberen.

1. Zet een stap in de schijnwerpers

Een zichtbare persoon zijn, vereist een doel en intentie, wat zich vertaalt in actie. Misschien ben je iemand die meestal zwijgt tijdens vergaderingen. Neem dan voortaan vaker het woord, geef kort en duidelijk jouw mening en stel vragen. Deel jouw successen en ook de successen van jouw team. Er is een verschil tussen gezonde bescheidenheid en borstklopperij. Maar als niemand van jouw topidee hoort, wat heb je er dan aan?

2. Lever constante hoge kwaliteit

Het is misschien een open deur, maar ben zichtbaar om de juiste manier. Doe je werk goed. Wanneer mensen bij jou altijd kunnen rekenen op kwaliteit dan bouw je aan een reputatie als een betrouwbaar en gewaardeerd lid van het team. Wat allemaal leidt tot het soort zichtbaarheid dat voor iedereen waardevol is.

3. Weet wat jouw eindbazen bezighoudt

Help met jouw werk belangrijke beslissers in jouw organisatie om vanuit hun taken en verantwoordelijkheden waarde toe te voegen. Meestal zijn dat mensen met een hogere professionele status of formele positie dan jij – een afdelingshoofd of leden van het managementteam – maar het kunnen ook mensen zijn die op een informele manier veel invloed hebben.

Wanneer je laat zien dat je over kwaliteiten beschikt die een waardevolle hulpbron voor hen en hun werk kunnen zijn, is de kans groter dat zij aandacht aan jouw werk besteden. Uiteindelijk wil je dat ze jou in hun ‘team’ willen hebben. Wanneer je ze laat zien dat je ze kunt helpen succesvol te zijn, zullen zij je rekruteren en investeren in jouw succes.

4. Omarm leren

Zoek actief naar mogelijkheden en bied jezelf aan voor leerervaringen die je vaardigheden kunnen verbreden. Des te beter als deze kansen ook voordelig zijn voor de belangrijkste belanghebbenden. Biedt jouw organisatie mogelijkheden aan voor baanrotatie? Heeft jouw manager extra hulp nodig om een project toch nog op tijd af te ronden? Kun je jezelf aanbieden om jouw team te vertegenwoordigen tijdens overleg met andere teams? Zoek naar taken met een hoge urgentie waarvan je kunt leren én die je in beeld brengen voor een volgende stap in je carrière. Bonuspunten als het project een organisatiebrede impact heeft en je de kans biedt om samen te werken met senior-medewerkers met beslissingsbevoegdheid.

5. Ben vriendelijk

Mensen willen samenwerken met vriendelijke, attente, goede mensen. Ben de persoon bij wie mensen graag in de buurt zijn en die ze graag in hun team hebben. Uit onderzoek blijkt dat vriendelijkheid de kans op burn-out bij mensen kan verkleinen, het gevoel van eigenwaarde kan vergroten, positieve emoties kan opwekken en het algehele welzijn kan vergroten. Zie vriendelijk zijn als een kans om je soft skills aan te scherpen, zoals empathie, mededogen, veerkracht en aanpassingsvermogen. Dat zijn eigenschappen waardoor anderen je kunnen zien als benaderbaar, samenwerkingsgericht, inclusief en als een waardevolle collega en potentiële leider.

6. Maak verbinding

Ben niet verlegen of te bescheiden om contact te maken met andere zichtbare ‘supersterren’ op het werk. Maak verbinding en bouw relaties op met degenen die je respecteert en bewondert. Je kunt van ze leren hoe zij hun zichtbaarheid hebben verdiend. Werk naast ze, met ze of voor ze. Jouw bijdragen zullen voor hen zichtbaarder worden, waardoor de kans groter wordt dat zij jou sponsoren. Ook op momenten dat je er niet bij bent. Bovendien krijg je zo inzicht in hoe je mogelijk in hun slipstream je eigen pad kunt effenen.

Bedenk wel…

Het vergroten van jouw zichtbaarheid kost tijd. Ben geduldig en weet dat als je jouw expertise en toewijding laat zien, mensen op het werk dat zullen opmerken. Ze zullen vaker om jouw deelname en inbreng vragen en je als sluitstuk meer erkennen en waardering geven, als mens en collega.

Zichtbaarheid zal meer aandacht voor jou opleveren en dat kan leiden tot een grotere druk om geweldige resultaten te leveren en op een hoger niveau te presteren. Maar met zichtbaarheid komt ook meer verantwoordelijkheid. Je kunt niet meer onder de radar opereren. Wanneer je jezelf meer op de voorgrond plaatst, verander je ook in een rolmodel voor anderen.

Volgende stappen

Wil jij persoonlijk of met jouw team werken aan beter teamwerk? Neem dan contact met ons op – misschien kunnen we je helpen.

Gerelateerde berichten
Weten wanneer je moet stoppen met praten

Goed teamwerk vereist overleg, maar bedenk daarbij wél: door 40 seconden te oreren kun je een gesprek grondig verpesten. De Lees verder

Als leidinggevende wél helpen maar níet micromanagen

Hoe zorg je er als leidinggevende voor dat de hulp die je aanbiedt voor jouw teamleden ook wérkt? Wanneer medewerkers Lees verder

In een vergadering psychologische veiligheid stimuleren

Hoe kun je CEO, directeur, topbestuurder – tegenwoordig ook wel eindbaas genoemd -  in vergaderingen een hoog niveau van psychologische Lees verder

Wanneer en hoe nee zeggen tegen extra werk

Omdat door personeelskrapte steeds meer teams zijn die onderbezet zijn, is de kans groot dat je gevraagd wordt om meer Lees verder