Psychologische veiligheid in teams: werksessie voor adviseurs

Eendaagse werksessie voor adviseurs die met managers en bestuurders willen werken aan de ultieme randvoorwaarde voor gezamenlijk leren, creativiteit, innovatie, betrokkenheid en prestaties.

Waar je ook werkt, de prestatiedruk lijkt alleen maar toe nemen. Goed teamwerk is essentieel om te voorkomen dat collega’s het gevoel krijgen ze er daarin ‘alleen voor staan’ en om hun zorgen en ideeën om te zetten in goed werk en meer werkplezier. Elkaar goede feedback kunnen geven is belangrijk voor goed teamwerk want het activeert op allerlei manieren het lerend vermogen van individuele teamleden, het team als geheel én van de leiding.

Talloze praktijkvoorbeelden en wetenschappelijk onderzoek tonen aan dat voor een stimulerend werkklimaat w.o. effectieve feedback in een team voldoende psychologische veiligheid nodig is. Leidinggevenden vervullen daarin een essentiële rol.

Als organisatieadviseur, coach, trainer of HR-professional kun je voor hen na deze werksessie een uitstekende gesprekspartner en helper zijn.

De werksessie maakt je wegwijs in de inzichten en instrumenten die je nodig hebt om jouw opdrachtgevers te helpen om die te creëren en onderhouden. Je leert hoe je daarvoor samen met hen een plan opstelt dat direct toepasbaar is.

Voor wie?

Voor organisatieadviseurs, teamtrainers, teamcoaches en HR-professionals die werken met bestuurders directeuren en teamleiders die zich afvragen:

  • Doe ik de juiste dingen om mijn team(s) te helpen omgaan met de groeiende prestatiedruk?
  • Lukt het in mijn team(s) om feedback zó in te zetten dat we ons lerend vermogen volledig benutten?
  • Is er een werkklimaat in mijn team waarin iedereen zich vrij voelt om ideeën te spuien, vragen te stellen – ook de domme, kritisch te zijn en zorgen te uiten?
  • Heb ik voldoende handvatten om in mijn team de psychologische veiligheid te creëren die daarvoor nodig is?

Gebaseerd op het werk van Amy Edmondson

De solide basis voor deze werksessie ‘Psychologische veiligheid’ is het werk van Amy Edmondson. Zij is hoogleraar aan de Harvard Business School op het gebied van leiderschap, teamvorming en organisatorisch leren en schreef in 2018 het boek ‘The Fearless Organization: Creating Psychological Safety in the Workplace for Learning, Innovation, and Growth’.

Ze staat momenteel op No.3 in de Thinkers50 list – een lijst met ’s werelds meest invloedrijke managementdenkers.

Edmondson stuitte op het belang van psychologische veiligheid toen ze onderzoek deed naar de effectiviteit van teams in ziekenhuizen. De goede teams bleken het verschil te maken door fouten meer te melden, er open over te spreken en nieuwe manieren te vinden om die fouten voortaan te vermijden. Bekijk hier de video waarin Edmondson de drie manieren toelicht om psychologische veiligheid te creëren in de gezondheidszorg.

In deze werksessie komt aan bod:

  • Wat is psychologische veiligheid wél en wat is het niet? (Het is bijvoorbeeld niet conflicten vermijden of de afwezigheid van een angstcultuur).
  • Wat is het belang voor een wendbare organisatie en dito teams?
  • Succes- en faalfactoren van psychologische veiligheid
  • Omgaan met fouten.
  • Leercultuur. Hoe leert jouw organisatie en jouw team? Welke rollen en vaardigheden zijn daarin van belang?
  • Handvatten die je direct voor jouw opdrachtgevers in de praktijk kunt toepassen.

Bekijk hieronder het programma.

Wat levert de werksessie je op?

  • Je hebt inzicht in de meerwaarde van psychologische veiligheid voor creativiteit, leiderschap en teamwerk.
  • Je hebt inzicht in de invloed die jouw opdrachtgevers persoonlijk kunnen uitoefenen op de psychologische veiligheid in hun team. Je weet welk gedrag zij kunnen aanpassen om meer te bereiken met hun team. Daarmee kun je direct met hen aan de slag.
  • Je gaat de deur uit met een plan van aanpak voor meer psychologische veiligheid in de team(s) van jouw opdrachtgevers.

Praktische informatie

Deze training geven wij uitsluitend ‘live’ omdat we een optimale interactie tussen de deelnemers erg belangrijk vinden.

  • Individueel te volgen via open inschrijving op vastgestelde data.
  • Op aanvraag te volgen voor groepen uit een organisatie.
  • Eén dag. Inloop vanaf 09.00 uur. Start om 09.30 tot 17.00 uur.
  • Minimaal 4 tot maximaal 10 deelnemers.
  • Je investeert € 425,- excl. Btw
  • Wij zorgen voor koffie en thee, een zoet tussendoortje en lunch.
  • Op onze eigen trainingslocatie is op loopafstand van NS Station Tilburg. Er is in de directe nabijheid gelegenheid tot (betaald) parkeren.

CORONA: Bij de uitvoering van deze training houden wij ons strikt aan de regels en richtlijnen van de overheid.

Actuele trainingsdata

Programma

A. Inleiding in het thema

  • Wat is psychologische veiligheid wél en wat is het niet? (Het is bijvoorbeeld niet conflicten vermijden, altijd aardig zijn, lage prestatienormen of de afwezigheid van een angstcultuur).
  • Wat is het belang van psychologische veiligheid en wat levert het op?

B. Succes- en faalfactoren van psychologische veiligheid

  • De ‘zuigkracht van het zwijgen’
  • Moedige mensen en een Cassandracultuur
  • Lef en moraliteit als gemankeerde organisatiestrategie

C. De weg bereiden voor psychologische veiligheid

1. Ingrediënten toevoegen aan het werkklimaat
  • Een nieuw kader voor het werk
  • Omgaan met (on)gewenste mislukkingen
2. Participatie: hoe nodig je medewerkers uit om mee te doen?
  • Situationele nederigheid en situationeel leiderschap
  • Proactief vragen stellen en naïef realisme
3. Productieve feedback
  • Reageren op wat gezegd wordt – ongeacht de kwaliteit
  • Waardering uiten
  • Het stigma op mislukkingen
  • Psychologische veiligheid en onacceptabel gedrag

D. Jouw eigen plan van aanpak voor psychologische veiligheid als element in jouw eigen leiderschap

Wil je meer informatie over deze training of je daarvoor aanmelden?

Laat dan hier je gegevens achter. We nemen zo snel mogelijk contact met je op om de mogelijkheden te bespreken.

Gerelateerde artikelen

Schrijf je hier in voor de Teamrol Academie nieuwsbrief. Je kunt je ieder moment uitschrijven