Een compliment is een van de krachtigste manieren om een ander te laten weten dat je haar of hem waardeert. Goed omgaan met complimenten is een basisvaardigheid voor elk teamlid en elke teamleider. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw compliment ook doel treft? En hoe ga je om met het ongemak dat we vaak als gever en ontvanger ervaren? In dit blog leer je hoe je een compliment op een prettige manier in ontvangst neemt.
Ben jij juist nieuwsgierig naar de kunst van complimenten geven? Ga dan naar ons blog Complimenten geven voor gevorderden.
Onze collega’s van Belbin UK maakten dat (op een niet al te serieuze manier) inzichtelijk door voor elk van de negen Belbin teamrollen uit te vergroten hoe zij omgaan met het geven en ontvangen van complimenten. Lees daarvoor ook Complimenten geven en de Belbin teamrollen.
De kunst van het complimenteren
Als het ooit belangrijk was om je naasten en collega’s een goed compliment te kunnen geven én dat ook goed te kunnen ontvangen, dan is het wel nu. Dat lijkt gemakkelijk, maar mijn eigen ervaring is anders. Vorige week nog complimenteerde een opdrachtgever mij met mijn adviezen voor haar en ik hakkelde iets terug van “dat hoeft helemaal niet, want…” en “Ook dit is teamwerk en jouw bijdrage…”. Waarop zij mij vriendelijk corrigeerde: “Walter, gewoon dankjewel te zeggen, is prima.”
Ik ben niet de enige die het lastig vindt om goed te reageren op een compliment. In zijn artikel in Harvard Business Review (HBR 13/12) concludeert Mark Goulston dat bijna negen op de tien mensen het gevoel erkend te worden als eerste associeert met door anderen gewaardeerd te worden. Tegelijkertijd blijkt bijna 70% van ons zich te generen en zich ongemakkelijk te voelen bij het geven en ontvangen van complimenten.
Als gever kun je bezorgd zijn dat ze je als slijmbal zien. Dat jouw compliment verkeerd wordt begrepen of anderen jaloers kan maken. Als ontvanger kun je vinden dat je het compliment niet verdiend hebt. Kun je twijfelen over de motieven van de gever. Je kunt bezorgd zijn dat je de prestatie waarvoor je nu zoveel lof krijgt, niet zult kunnen herhalen.
De complimenten pingpong
Volgens Christopher Littlefield, oprichter AcknowledgementWorks, is voor een effectief compliment een ‘compliment pingpong’ nodig tussen gever en ontvanger. Met een specifieke rolverdeling. “Iemand die jou complimenteert, deelt met jou welke impact jouw acties of gedrag op haar of hem hebben gehad.” Of jij, als ontvanger, het met dat compliment (on)eens bent of vindt dat je het verdiend hebt, is volgens Littlefield irrelevant.
Boze vrouw tegen Winston Churchill: “Meneer, als ik met u getrouwd was zou ik vergif in uw koffie doen!” Churchill: “Mevrouw, als ik met u getrouwd was, zou ik hem meteen opdrinken!”
Volgens Littlefield is de beste basishouding bij het aannemen van een compliment te vergelijken met hoe je de foeilelijke zelfgebreide shawl zou aanpakken die jouw tante je voor je verjaardag geeft. “Die gooi je toch ook niet in haar bijzijn in de vuilnisbak? Geef iemand die jou complimenteert de ruimte om aan jou een geschenk te geven.”
Hoe je een compliment accepteert
Mark Glouston heeft een aantal technieken ontwikkeld waardoor we ons gemakkelijker voelen bij het geven en ontvangen van complimenten en die ons onderling vertrouwen vergroten. Ook hij meent dat beter complimenten (leren) geven begint bij beter worden in het ontvangen.
Wanneer jouw leidinggevende of collega je een compliment geeft zonder dat je dat verwachtte, zou dat een moment van trots en voldoening moeten opleveren in plaats van een ongemakkelijk gevoel.
De beste reactie op zo’n compliment is gewoon ‘dankjewel’ zeggen. En als dat compliment voor jou echt een verschil maakt, laat het de gever dan weten. Stap in jouw reactie niet in de ‘valkuil’ om te zeggen dat de credits voor de prestatie toch vooral anderen toekomen, om het compliment af te doen met een grap of te zeggen dat je het compliment niet verdient. Heb je dat toch wel gedaan, red dan de situatie door te zeggen: “Ik ben aan het leren om een compliment beter in ontvangst te nemen, dankjewel.”
Enkele manieren om adequaat te reageren op een compliment zijn:
- “Dankjewel, hierdoor heb ik vandaag een extra fijne dag”
- “Ik heb hier veel (denk)werk in gestoken, fijn dat je dat hebt opgemerkt”
- “Dankjewel, ik stel het erg op prijs dat je de moeite neemt om dit te zeggen”
- “Dankjewel, fijn om dat van je te horen”
Als jij een compliment krijgt voor werk dat een ander heeft gedaan, verleg dan het compliment naar die persoon door te zeggen:
- “Fijn dat je dat vindt! Maar eigenlijk is Irene de gangmaker in dit project. Heb je een moment? Ze vindt het vast geweldig om dat direct van jou te horen”
- “Ik zou graag met de eer gaan strijken, maar die komt toe aan Mo. Ik zal jouw compliment aan hem doorgeven als ik hem later vandaag spreek.”
“Van een goed compliment kan ik twee maanden leven.” (Mark Twain, Amerikaans schrijver)
Wanneer iemand jou complimenteert voor een teamprestatie, deel dan die waardering. Ben je de leidinggevende van dat team, dan kan het zijn dat degene die jou het compliment gaf vooral jou als leidinggevende een pluim wilde geven. Neem dan eerst het compliment in ontvangst en verwijs daarna naar de teamprestatie.
- “Fijn dat je dat is opgevallen. Iedereen in ons team heeft hier de afgelopen weken hard aan gewerkt. Ik zal jouw waardering in de volgende teamvergadering aan de anderen overbrengen.”
Hou in gedachten dat we onszelf onze alledaagse reactie op complimenten hebben aangeleerd. En zoals met elke gewoonte kost het moeite en oefening om die te veranderen.
Let in de komende week op hoe jij en anderen op complimenten reageren en probeer de reacties uit van hierboven. Je zult na verloop van tijd merken dat het helemaal niet zo moeilijk is om gewoon dankjewel te zeggen.
Snel inzicht in de kwaliteit van jullie teamwerk? Doe de TeamWerk QuickScan